Έρευνα

Το μουσειακό θέατρο είναι το κύριο ερευνητικό μας πεδίο.

Πρόκειται για μια καθιερωμένη μορφή ζωντανής ερμηνείας, μια μαθησιακή μέθοδο και ένα πολύτιμο εργαλείο για την έρευνα σε αρχεία, συλλογές και στο ευρύτερο πεδίο της πολιτισμικής και φυσικής κληρονομιάς. Αυτό οφείλεται στη δυνατότητά του να δημιουργεί ένα γόνιμο χώρο για την εξερεύνηση συμπεριφορών, ιδεών και ηθικών αξιών του παρελθόντος, ενθαρρύνοντας αναστοχαστικές και κριτικές προσεγγίσεις. Ανακαλύψτε περισσότερα για τα ερευνητικά μας ενδιαφέροντα εδώ:

bg img right

Το ψηφιακό περιβάλλον έχει επιφέρει ριζικές αλλαγές στην ιστορική ερμηνεία και προσβασιμότητα, εγκαινιάζοντας μια νέα εποχή στην προσέλκυση του κοινού. Η ψηφιακή δημόσια ιστορία χρησιμοποιεί καινοτόμα εργαλεία για την οπτική απεικόνιση ιστορικών γεγονότων και την κατασκευή αφηγήσεων που ξεπερνούν τους παραδοσιακούς περιορισμούς του κειμένου και διερευνούν νέους τρόπους εμπλοκής του κοινού. Αυτή η αλλαγή παραδείγματος επεκτείνεται πέρα από την απλή ψηφιοποίηση των αντικειμένων και των τόπως ιστορικής αναφοράς και περιλαμβάνει εμπειρίες εμβυθιστικής μάθησης, διαμεσική αφήγηση και συνεργατική κατασκευή αφηγήσεων που διαμορφώνονται με διαδραστικές τεχνολογίες και περιεχόμενο που δημιουργείται από τους/ις χρήστες/ριες. Επιπλέον, ο αντίκτυπος της ψηφιακής ιστορίας επεκτείνεται πέρα από τους τοίχους των μουσείων, εκδημοκρατίζοντας την πρόσβαση σε ιστορικό υλικό μέσω ψηφιακών αποθετηρίων και διαδικτυακών αρχείων. Πλατφόρμες όπως η Europeana έχουν ριζοσπαστικοποιήσει τον τρόπο με τον οποίο ερευνητές/ριες, εκπαιδευτικοί και κοινό έχουν πρόσβαση σε πρωτογενείς πηγές, υπερβαίνοντας γεωγραφικούς περιορισμούς και προωθώντας τη συνεργατική έρευνα.

Ιδιαίτερη σημασία, για την Heterotopia, έχει η ενσωμάτωση πρωτοπρόσωπων αφηγήσεων στην ψηφιακή ιστορία, για να ζωντανέψουν ιστορικά πρόσωπα στο ψηφιακό περιβάλλον, αξιοποιώντας την πλούσια παράδοση του μουσειακού θεάτρου. Αυτό αποτελεί διαφοροποίηση από τις συμβατικές μεθόδους ιστορικής ερμηνείας, ανοίγοντας νέους δρόμους έρευνας. Η Heterotopia υποστηρίζει και διεξάγει έρευνα αιχμής σε αυτό το πεδίο εστιάζοντας στον αντίκτυπο της ερμηνείας ιστορικών χαρακτήρων, τόσο ως μορφή ψηφιακού περιεχομένου όσο και ως μοντέλο αλληλεπίδρασης με το/η χρήστη/ρια στο πλαίσιο εικονικών εμπειριών μάθησης.

ΕΡΓΑ:

2023-2024:

Η Pilar είμαι εγώ!

– Μια εικόνικη περιήγηση στην κινηματογραφική καριέρα της Κατίνας Παξινού

2023-2024:

Στα χνάρια του Βαγγέλη Σούκα

– Αποκαλύπτοντας τις επιρροές των Ρομά στην ελληνική παραδοσιακή μουσική

2019-2022:

RevAthens. Ζωντανεύοντας την Αθήνα της Επανάστασης

– Μουσειακό θέατρο, gamification και ψηφιακή αφήγηση.

2018-2019:

Διαδραστικό Ντοκιμαντέρ

– Μουσική και καθημερινή ζωή στη Θράκη του 1960.
ΔΗΜΟΣΙΕYΣΕΙΣ:

Venieri, F. 2024, Digital Transition of Museum Theatre: An Enrichment tool for History Education

– In Transnational History Education and Co-operation Laboratory/HISTOLAB, Renewing History Education to Uphold Democracy. Strasbourg: Council of Europe. Chapter 3. Οn-line

Polyzoi, V. & Venieri, F. 2024, Engaging Roma students with intangible heritage: online live museum theatre at the Museum of Greek Folk Musical Instruments

– In Laraignée, M (ed.), Best Practices 12, A tool to improve museum education internationally, International Council of Museums & International Committee for Education and Cultural Action, 78-90. Οn-line

Venieri, F. 2025. Digital storytelling and first-person narratives in heritage interpretation: An overview

– In Scarpelos, Y. and Karpouzis, K. (eds) Computational methods in digital humanities. Springer (forthcoming)

Venieri, F. and Gazi, A. 2024. Evaluating a digital heritage storytelling application: The case of REVAthens

– The International Journal of the Inclusive Museum, 18 (1): 209-232.

Stoyannidis, Y., et al. (incl Venieri, F.) 2024, A digital application for the revolution as a contribution to the field of public history

– in Chrysanthopoulos, C. (ed.), The Bicentenary of the Greek Revolution as a Field of Digital (and) Public History, (forthcoming)

Βενιέρη, Φ. 2023, Μουσειακό Θέατρο: Ιστορία, Θεωρία, Εφαρμογές

– Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Δίσιγμα

El Raheb, K., et al. (incl Venieri, F.) 2022, Designing an augmented experience for a music archive: What does the audience need beyond the sense of hearing?

– Journal on Computing and Cultural Heritage, 15 (4), 1-24

Pistola, Th., et al. (incl Venieri, F.) 2021, Creating Immersive experiences based on intangible cultural heritage

– IEEE International Conference on Intelligent Reality (ICIR), 17-24

Gazi, Α., et al. (incl Venieri, F.) 2021, REVAthens: Bringing Athens of the Revolution to life through museum theatre methodology and digital gamification techniques

– in Shehade, M. & Stylianou-Lambert, Th., Emerging Technologies and the Digital Transformation of Museums and Heritage Sites, Springer, 166-183

Venieri, F., Marmaras, I. & Tsetsos, V. 2020, ‘Interactive Museum theatre Documentary: An innovative digital application for the research and interpretation of cultural heritage’

– Proceedings of the 3rd Panhellenic Conference on the Digitization of Cultural Heritage, 259-268

*Synchronous programmes, characterized by real-time interactions between educators/interpreters and learners, bring the museum experience to life in virtual classrooms, fostering dynamic exchanges and immersive encounters with cultural artifacts. On the other hand, asynchronous learning programmes offer flexibility and self-paced exploration, empowering learners to delve deeper into historical narratives at their own convenience.

Τα μουσεία συνιστούν περιβάλλοντα μη τυπικής μάθησης. Στο πλαίσιο της αυξανόμενης αναγνώρισης της σημασίας που έχουν ώς χώροι προώθησης της πολιτισμικής δημοκρατίας, τα σύγχρονα μουσεία προσπαθούν να απομακρυνθούν από την απλή μετάδοση πληροφοριών, στοχεύοντας αντίθεταστο  να πλαισιώσουν τις ιστορικές αφηγήσεις μέσω του διαλόγου, να προσφέρουν ευκαιρίες πολυαισθητηριακής εμπλοκής του κοινού και να ενθαρρύνουν τόσο διανοητικές όσο και συναισθηματικές συνδέσεις με το παρελθόν. Η αναγνώριση του κοινωνικού και πολιτειακού ρόλου των μουσείων, η ικανότητά τους να διαμορφώνουν αξίες και να προωθούν τη δημιουργία γνώσης μέσα στην κοινωνία, υπήρξε καθοριστική για την ευθυγράμμισή τους με τους στόχους του σημερινού διαλόγου για την εκπαίδευση του 21ου αιώνα. Η εξέλιξη της μουσειακής μάθησης αντικατοπτρίζει τις εξελίξεις στην εκπαιδευτική θεωρία και πρακτική, δίνοντας έμφαση στην ενεργή εμπλοκή του κοινού για την κατανόηση του κόσμου που μας περιβάλλει.

Τα μουσεία – που εξακολουθούν να αποτελούν μια από τις πιο αξιόπιστες πηγές γνώσης – μπορούν να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην προώθηση της ειρηνικής συνύπαρξης, της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης και της αμοιβαίας κατανόησης μέσω της εξερεύνησης διαφορετικών προοπτικών για το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον. Καθώς όλο και πιο συχνά υιοθετούν στρατηγικές σχεδιασμού με επίκεντρο το κοινό είναι σε θέση να παρέχουν διαδραστικές, βασισμένες στην έρευνα, μαθησιακές εμπειρίες που συνδυάζουν πρακτικές διαλογικής διαμεσολάβησης και ερμηνείας με συναντήσεις με αυθεντικά αντικείμενα, τόπους και ιστορίες του παρελθόντος. Το μουσειακό θέατρο είναι ένα από τα πολλά εργαλεία που διαθέτουν τα μουσεία για το σκοπό αυτό και μπορεί, με μοναδικό τρόπο, να ζωντανέψει την πολυπλοκότητα των ιστορικών, κοινωνικών και πολιτικών διαδικασιών.  Η έρευνα της Heterotopia στη μουσειακή μάθηση εστιάζει στο σχεδιασμό και τον αντίκτυπο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων που αξιοποιούν το μουσειακό θέατρο και θεατροπαιδαγωγικές μεθόδους.

ΔΗΜΟΣΙΕYΣΕΙΣ:

Venieri, F. 2024, Digital Transition of Museum Theatre: An Enrichment tool for History Education

– In Transnational History Education and Co-operation Laboratory/HISTOLAB, Renewing History Education to Uphold Democracy. Strasbourg: Council of Europe. Chapter 3. Οn-line

Polyzoi, V. & Venieri, F. 2024, Engaging Roma students with intangible heritage: online live museum theatre at the Museum of Greek Folk Musical Instruments

– In Laraignée, M (ed.), Best Practices 12, A tool to improve museum education internationally, International Council of Museums & International Committee for Education and Cultural Action, 78-90. Οn-line

Βενιέρη, Φ. 2023, Μουσειακό Θέατρο: Ιστορία, Θεωρία, Εφαρμογές

– Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Δίσιγμα

Venieri, F. 2022, Facilitated dialogue: An emerging field of museum practice

– EXARC, 2022/1

Venieri, F. & Shelley, R. 2020, Drama and theater in heritage education: negotiating history

– Proceedings of the 8th International Conference on Theatre/Drama and Performing Arts in Education: Utopia or Necessity? 129-136

Venieri, F. 2018, The immigration experience in museum theatre – The case of the Lower East Side Tenement Museum

– Tetradia Mouseiologias, 11, 29-37

Venieri, F., Nikonanou, N. & Kotsira, P. 2018, 1884_Revolution_Revisited: The Exhibition of the monuments of the Holy Struggle

– in Chevalier, P., Mouton-Rezzouk & Urrutiaguer, D. (eds), Le Musée par la scène, Montpellier: Deuxième Époque, 297-300

Nikonanou, Ν. & Venieri, F. 2017, Interpreting social issues: Museum theatre’s potential for critical engagement

– Museum & Society, 15, 1, 16-32

Nikonanou, N. & Venieri, F. 2014, Museums as Gameworlds: The use of Live Action Role Playing Games in Greek Museums

– The International Journal of the Inclusive Museums, 6, 3, 66-76

Venieri, F. 2013, Dissertation Review

– “An illusion that makes the past seem real: The potential of Living History for developing the Consciousness of Young People” by Ceri Jones

Venieri, F. and Glueckler, I. 2013, Evolving the Story, reviewing the IMTAL Global Conference 2013

– Insights, Winter 2013/14, 21-24

Venieri, F. 2011, Museum Theatre in Greece: A project under development

– Insights, Spring 2011, 9-10

Πρόκειται για μια μαθησιακή διαδικασία που στοχεύει να αποκαλύψει νοήματα και σχέσεις μέσω αυθεντικών αντικειμένων, της άμεσης εμπειρίας και με απεικονιστικά μέσα και όχι απλώς να μεταδόσει πληροφορίες (Τilden, 1957)

Το μουσειακό θέατρο είναι μια ερμηνευτική στρατηγική, μια μορφή ερμηνείας της πολιτισμικής και φυσικής κληρονομιάς, όπως τα κείμενα και οι ξεναγήσεις. Το μουσειακό θέατρο αξιοποιεί τα εργαλεία του θεάτρου για να διευκολύνει την κατανόηση της υπο εξέταση θεματικής και να ενθαρρύνει μια ευχάριστη εμπειρία στο χώρο του μουσείου ή του τόπου πολιτισμικής αναφοράς.

Δύο πράγματα που διαφοροποιούν το μουσειακό θέατρο από άλλες μορφές “ζωντανής” ερμηνείας είναι η ικανότητά του να: 1.  του να παρουσιάζει άυλες πτυχές της ιστορίας, όπως συμπεριφορές, στάσεις, πεποιθήσεις και προκαταλήψεις περασμένων εποχών, με στόχο την κριτική εμπλοκή του κοινού και 2. εισάγει ένα πλούσιο φάσμα επικοινωνιακών μέσων και μεθόδων, που προέρχονται από καθιερωμένες καλλιτεχνικές πρακτικές, στην ερμηνεία και επικοινωνία της πολιτισμικής και φυσικής κληρονομιάς.

Η έρευνα της Heterotopia στον τομέα της ερμηνείας της πολιτισμικής κληρονομιάς εστιάζει στην κατανόηση και τον εμπλουτισμό των καλλιτεχνικών πρακτικών και στη συστηματική έρευνα του αντικτύπου τους. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει για εμάς η διαπραγμάτευση του δύσκολου ή ευαίσθητου παρελθόντος, των προκαταλήψεων και των στερεοτύπων που επηρεάζουν το παρόν και η αξιοποίηση αυτών των εργαλείων για τη δημιουργία ενός χώρου διαλόγου γύρω από σύγχρονα ζητήματα με διαφορετικές ομάδες κοινού.

ΕΡΓΑ:

2023-2024:

Η Pilar είμαι εγώ!

– Μια εικόνικη περιήγηση στην κινηματογραφική καριέρα της Κατίνας Παξινού

2023-2024:

Στα χνάρια του Βαγγέλη Σούκα

– Αποκαλύπτοντας τις επιρροές των Ρομά στην ελληνική παραδοσιακή μουσική

2019-2022:

RevAthens. Ζωντανεύοντας την Αθήνα της Επανάστασης

– Μουσειακό θέατρο, gamification και ψηφιακή αφήγηση.

2021:

Internal Mail

– Μουσειακό θέατρο- παράσταση μακράς διάρκειας με ποικίλα μέσα

2019-2020:

Γνωρίστε τον Κτησίβιο

– Τεχνολογία και καθημερινότητα στην Aλεξάνδρια του 3ου αιώνα π.Χ.

2018-2019:

416 π.Χ./BCE

– Πολιτειότητα, μετανάστευση και Πελοποννησιακοί πόλεμοι.

2018-2019:

Διαδραστικό Ντοκιμαντέρ

– Μουσική και καθημερινή ζωή στη Θράκη του 1960.

2017:

Μια μέρα στον Πειραιά με την Ξανθίππη το 391 π.Χ.

– Νερό, θρησκεία, ιθαγένεια και οικιακή ζωή στην αρχαία Ελλάδα

2016 & 2017:

Castle Stories

– Καθημερινή ζωή στην Κίμωλο στις αρχές του 20ού αιώνα.

2016-2017:

1884 Revolution Revisited

– Η έκθεση των ‘Μνημείων του Ιερού Αγών’.
ΔΗΜΟΣΙΕYΣΕΙΣ:

Polyzoi, V. & Venieri, F. 2024, Engaging Roma students with intangible heritage: online live museum theatre at the Museum of Greek Folk Musical Instruments

– In Laraignée, M (ed.), Best Practices 12, A tool to improve museum education internationally, International Council of Museums & International Committee for Education and Cultural Action, 78-90. Οn-line

Venieri, F. 2025. Digital storytelling and first-person narratives in heritage interpretation: An overview

– In Scarpelos, Y. and Karpouzis, K. (eds) Computational methods in digital humanities. Springer (forthcoming)

Venieri, F. and Gazi, A. 2024. Evaluating a digital heritage storytelling application: The case of REVAthens

– The International Journal of the Inclusive Museum, 18 (1): 209-232.

Stoyannidis, Y., et al. (incl Venieri, F.) 2024, A digital application for the revolution as a contribution to the field of public history

– in Chrysanthopoulos, C. (ed.), The Bicentenary of the Greek Revolution as a Field of Digital (and) Public History, (forthcoming)

Βενιέρη, Φ. 2023, Μουσειακό Θέατρο: Ιστορία, Θεωρία, Εφαρμογές

– Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Δίσιγμα

El Raheb, K., et al. (incl Venieri, F.) 2022, Designing an augmented experience for a music archive: What does the audience need beyond the sense of hearing?

– Journal on Computing and Cultural Heritage, 15 (4), 1-24

Venieri, F. 2022, Facilitated dialogue: An emerging field of museum practice

– EXARC, 2022/1

Venieri, F. 2021, The experience of migration in museum theatre.

– In Karaoglou, T. & Aliferis, N. (eds.), Migrants and refugees in contemporary dramaturgy and stage practice. Proceedings of the 2nd Theatrological Conference, Athens: Eurasia, 269-280 (in Greek)

Gazi, Α., et al. (incl Venieri, F.) 2021, REVAthens: Bringing Athens of the Revolution to life through museum theatre methodology and digital gamification techniques

– in Shehade, M. & Stylianou-Lambert, Th., Emerging Technologies and the Digital Transformation of Museums and Heritage Sites, Springer, 166-183

Venieri, F., Marmaras, I. & Tsetsos, V. 2020, ‘Interactive Museum theatre Documentary: An innovative digital application for the research and interpretation of cultural heritage’

– Proceedings of the 3rd Panhellenic Conference on the Digitization of Cultural Heritage, 259-268

Venieri, F. 2018, The immigration experience in museum theatre – The case of the Lower East Side Tenement Museum

– Tetradia Mouseiologias, 11, 29-37

Venieri, F., Nikonanou, N. & Kotsira, P. 2018, 1884_Revolution_Revisited: The Exhibition of the monuments of the Holy Struggle

– in Chevalier, P., Mouton-Rezzouk & Urrutiaguer, D. (eds), Le Musée par la scène, Montpellier: Deuxième Époque, 297-300

Σύμφωνα με την UNESCO, η Άυλη Πολιτισμική Κληρονομιά περιλαμβάνει «πρακτικές, αναπαραστάσεις, εκφράσεις, γνώσεις και τεχνικές – καθώς και τα εργαλεία, αντικείμενα, χειροτεχνήματα και οι πολιτιστικοί χώροι που συνδέονται με αυτές και τις οποίες οι κοινότητες, οι ομάδες και, κατά περίπτωση, τα άτομα αναγνωρίζουν ότι αποτελεί μέρος της πολιτιστικής κληρονομιάς τους».

 Η διατήρηση και προστασία των εκτεταμένων και ποικίλων εκφράσεων της ανθρώπινης γνώσης και εμπειρίας, πλαίσιο της αυξανόμενης παγκοσμιοποίησης, αποτελεί σημαντικό παράγοντα τόσο για τη διατήρηση της πολιτισμικής ποικιλομορφίας όσο και για τη διαφύλαξη δεξιοτήτων και γνώσεων που θα μπορούσαν να εξασφαλίσουν την επιβίωσή του ανθρώπινου είδους. 

Όπως ορίζεται από το Πανεπιστήμιο British Columbia στο Historical Thinking Project (2016), η ανάπτυξη της ιστορικής σκέψης προωθεί την εξέταση των ιστορικών πηγών και την αξιολόγηση των ισχυρισμών που διατυπώνονται αναφορικά με ιστορικά γεγονότα. Ενθαρρύνει επίσης την κατανόηση της ιστορίας και της πολιτισμικής κληρονομιάς ως διαδικασιών δημιουργίας γνώσης ως εκτούτου παρέχει τα εργαλεία εκείνα που επιτρέπουν στους πολίτες να διατυπώνουν τις απόψεις τους και να συμμετέχουν σε συζητήσεις σχετικά με τις χρήσεις και τις καταχρήσεις της ιστορίας.

Σήμερα τα μουσεία και οι τόποι πολιτισμικής αναφοράς παραμένουν από τις πιο αξιόπιστες πηγές γνώσης. Ο ρόλος που μπορούν να διαδραματίσουν στην προώθηση των δημοκρατικών αξιών και της κατανόησης από το κοινό των ηθικών είναι καθοριστικός. Η Heterotopia συμμετέχει στη σχετική έρευνα, εξετάζοντας τους τρόπους με τους οποίους το μουσειακό θέατρο μπορεί να ενθαρρύνει την ιστορική σκέψη. Οι δραματοποιημένες διαλογικές συναντήσεις προωθούν την πολύπλευρη κατανόηση των ιστορικών διαδικασιών, αναδεικνύοντας την πολλαπλότητα των αιτιών και των συνεπειών των ιστορικών γεγονότων και διερευνώντας τους ποικίλους ανθρώπινους παράγοντες και τις ηθικές διαστάσεις της ιστορίας μέσα από υποκειμενικές αφηγήσεις, υπερβαίνοντας τα όρια άλλων αφηγηματικών προσεγγίσεων. Το μουσειακό θέατρο συνιστά ένα πολύτιμο εργαλείο για την καλλιέργεια της ιστορικής σκέψης και ενσυναίσθησης συνδέοντας το κοινό με την πολυπλοκότητα του παρελθόντος και ενθαρρύνοντας συνδέσεις με το σήμερα.